Projekt Gruzja w Gimnazjum w Rozprzy

„Z okazji Dnia Wiosny uczniowie II klasy Gimnazjum w Rozprzy wraz ze swoją wychowawczynią gruzjofilką Elżbietą Sabaturską-Polok przygotowali prezentację dotyczącą Gruzji.

Prezentacja miała na celu przybliżenie społeczności gimnazjum tego kaukaskiego kraju, pokazanie jego wyjątkowości oraz atrakcyjności z punktu widzenia turystycznego.

Przygotowania zaczęły się odpowiednio wcześniej – uczniowie zdobywali informacje na temat Gruzji, wykonali imponującą górską scenografię, zbudowali swańską wieżę, uczyli się gotować gruzińskie potrawy, przygotowali prezentację plastyczną.

W scence rodzajowej zgromadzeni przy ognisku „górale gruzińscy” opowiadali, co jest dla nich ważne (przyjaźń, góry, rodzina, ojczyzna, wino), a efektowny prezenter w stroju Dżygita oraz królowa Tamar poszerzali wiedzę publiczności o historii, religii, geografii, kulturze oraz życiu codziennym w Gruzji.

Zespół dziewczęcy, w pięknych uszytych na tę okazję strojach wykonał piosenkę „Batumi”, poprzedzoną informacjami na temat Adżarii i miasta Batumi.

W formie prezentacji multimedialnej pokazano fragment występu Narodowego Baletu Gruzji Sukhishvili.

Zgromadzona publiczność miała okazję posmakować przysmaków gruzińskiej kuchni – chaczapuri, adżapsandzali, pieczarki zapiekane z serem. badridżiani, ser sulguni, churchelę, hurmę oraz wodę Borjomi. Dowiedziala się m.in. co to jest supra, jak ważna w kuchni gruzińskiej jest kolendra i dlaczego właśnie Gruzja jest ojczyzną wina.

Dzięki temu wydarzeniu z pewnością Gruzja przestała być w świadomości tych młodych ludzi jednym z odległych anonimowych krajów gdzieś na dalekim Kaukazie.

Szczególne podziękowania należą się Stowarzyszeniu Most do Gruzji za wypożyczenie tradycyjnych strojów wykorzystanych podczas imprezy. Pan Kamil bez wahania zgodzil się pomóc w zdobyciu pięknych oryginalnych strojów gruzińskich, dzięki którym impreza zyskała na świetności, a uczniowie mogli przekonać się, że takie gesty są niezwykle ważne.”

Elżbieta Sabaturska – Polok

Galeria z wydarzenia: